Meditatie

Meditatie

Meditatie is een oefening die ons in staat stelt ons lichaam en geest te ontspannen. Het bevordert het aandachtig in het huidige moment aanwezig zijn en brengt ons uiteindelijk meer aandacht en  levensvreugde. Door regelmatig te mediteren kunnen we ons beter leren concentreren. Meditatie geeft rust en balans van binnen uit, waardoor het leven prettiger, zinvoller en intenser kan worden.

Meditatie wordt al eeuwenlang beoefend. Voornamelijk in Aziatische landen is meditatie gebruikelijk en vinden we vele verschillende stromingen. Sinds medio vorige eeuw wordt meditatie ook in de westerse wereld steeds bekender. De komst van enkele belangrijke Boeddhistische leraren naar het westen heeft hier zeker aan bijgedragen.  Richtingen als Zen en Vipassana worden tegenwoordig veel in het westen beoefend. Mindfulness, dat gebruik maakt van oosterse meditatie technieken, gecombineerd met westerse psychologie is populair. Psychologen en andere therapeuten gebruiken Mindfulness regelmatig in hun praktijken.

Is meditatie dan alleen nuttig als je problemen hebt op te lossen? Nee, zeker niet. Meditatie heeft een harmoniserende werking voor iedereen. Je kunt door te mediteren tot rust komen, stress beter het hoofd bieden, maar ook het gevoel krijgen meer verbonden te zijn met jezelf en je omgeving.

Mediteren is niet zweverig. Het is een beoefening “met beide benen op de grond”. Geworteld in het nu, hier aanwezig zijn. Niet altijd met je gedachten bij de toekomst of het verleden. Als we bewuster naar ons zelf en onze gedachten kijken zullen we zien dat we veel tijd besteden aan het leven op andere momenten dan het huidige moment. Wat moet ik morgen allemaal doen? Wat zal ik zeggen als …? Waarom heb ik niet gelijk duidelijk gemaakt wat ik wil? Enzovoort.

Meditatie is aandacht. Aandacht voor dit moment, deze plek, wat je nu doet, wie je nu bent.

Het hoeft niet meer te zijn dan dat. Aandachtig aanwezig zijn kan een enorme opgave zijn. Het oefenen op een meditatiekussen is daarin een leidraad. Het biedt je de kans ongestoord te werken aan het beoefenen van aandacht.

Met het ontwikkelen van aandacht kunnen andere positieve kenmerken van meditatie vanzelf ontstaan. Rust, harmonie, het gevoel meer in evenwicht te zijn. Beter tegen stress kunnen, liefdevoller zijn en meer oog hebben voor de belangrijke dingen in het leven, kunnen kenmerken en effecten van meditatie zijn. Toch is het zo dat meditatie het puurst is als alle eventuele doelen en verwachtingen opzij geschoven worden. Ze zijn niet nodig, ze kunnen zelfs een belemmering vormen in je beoefening.

De laatste jaren wordt er in het westen veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van meditatie. De conclusie is duidelijk; mediteren is werkelijk gezond!

Ben je geïnteresseerd in wat meditatie voor jou kan doen? Lees hier welke activiteiten er aangeboden worden, of kijk in de agenda.

Meditatieavonden

In Ede worden 2 wekelijks meditatieavonden verzorgd. Dit wordt gedaan in 2 verschillende groepen, waardoor er wekelijks een meditatieavond plaats vindt. Een seizoen loopt van september of oktober tot en met april. Er worden Stilte meditatieavonden en Begeleide meditatieavonden aangeboden.

Meditatie

Stilte meditatie

Tijdens de stilte meditatieavonden wisselen we gezamenlijk 2 periodes zitmeditatie af met een loopmeditatie. De eerste avonden van het seizoen worden er richtlijnen, tips en oefeningen gegeven. Ook schenken we aandacht aan een goede lichaamshouding. Tijdens de rest van het seizoen wordt er minder gesproken. Wel zal er zo nu en dan een inleiding zijn voordat de meditatie start. Deze meditatievorm is wat formeler van aard dan de begeleide avonden, ze zijn ontstaan uit ervaringen in de Zen Boeddhistische traditie.

Na de meditatie is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en drinken we een kopje thee. Tijdens deze meditaties zitten we op een meditatiekussen of krukje. Er zijn stoelen beschikbaar.

Met een groep mensen in stilte mediteren is een mooie, waardevolle ervaring die je rust en harmonie kan brengen

Begeleide meditatie

Tijdens deze informele meditatieavonden krijg je wat meer begeleiding dan in de stilte meditatieavonden. Het seizoen wordt ingeleid met voldoende uitleg over houding en ademhaling. Ook worden de diverse oefeningen besproken. Je wordt op een rustige manier door de meditatie geleid. Hierdoor is het gemakkelijk met je aandacht aanwezig te blijven en rust in jezelf te ervaren. Toch zal de stilte ook tijdens deze avonden in de loop van het seizoen steeds meer de boventoon gaan voeren.

Tijdens de zitmeditaties, die afgewisseld worden door een pauze of een loopmeditatie, maken we gebruik van een meditatiekussen of krukje. Ook zijn er stoelen beschikbaar. De avonden zijn laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk. Ervaring met meditatie is niet noodzakelijk, deze avonden zijn zeer geschikt om eens te proeven aan meditatie, maar ook om op een prettige manier tot rust te komen wanneer je al langer mediteert.

Na de meditaties is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en drinken we een kopje thee.

De informele sfeer en het mediteren met een groep mensen geven je de mogelijkheid rust te ervaren en inzicht te krijgen in je leven.

Kijk in de agenda voor meer informatie.

info@rustenbezinning.nl

Tel: 06 - 13335834

Contactformulier

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief



© 2019 Stichting Rust en bezinning.
Made with ❤️ by LogoLove